« blogin etusivulle

KOIRANPENTU NIMELTÄ GDD

18.10.2016

Verkkosivut, GDD

GDDpentu.jpg

Koiranpentu herättää ihastusta uuteen kotiin saapuessaan. Kaikki pyörivät pennun ympärillä ja jokainen haluaisi saada pennun syliinsä, silittää sen pehmeää turkkia ja kokea kostean lipaisun vasten kädenselkää.

Muutaman ensihetken jälkeen huuma haihtuu pennun pissiessä sille kaikkein arvokkaimmalle perintömatolle. Sitten huomataan, että kasvavalla pennulla on jatkuva nälkä. Sitä pitää ruokkia ja käyttää tunnin välein ulkona.

Alkuvaiheen jälkeen pennun ruokahalua tasoittuu ja oikealla valmennuksella pentu mukautuu porukan tapoihin. Kärsivällisessä koulutuksessa koiranpentu oppii tuntemaan yhteisen kielen ja käyttäytymään toiveiden mukaan. Vähitellen pennusta kasvaa rakastava perheenjäsen ja luotettava kumppani, josta ei halua luopua mistään hinnasta.

GDD on kuin koiranpentu. Koko firma on innoissaan uudesta metodista ja haluaa osallistua GDD-prosessiin. Hetken päästä huomataan, että GDD:kään ei ole heti täydellinen. Se vaatii uuden opettelua ja vahvaa motivaatiota. Alussa ei virheiltäkään vältytä.

Mutta mikä GDD (Growth–Driven Design) oikeastaan on? Mitä sillä tehdään ja miksi sellainen hankitaan?

GDD on metodi, jolla webbisivusto rakennetaan joustavasti asiakasdataa hyödyntämällä. Tähän saakka www-sivuja on toteutettu organisaatiokeskeisesti ja usein mutu-tuntumalla. GDD-metodi perustuu asiakkaiden käyttäytymiseen kehitettävällä verkkosivustolla ja siitä saadun informaation pohjalta tehtäviin päätöksiin.

GDD-PROSESSI

Pääpiirteissään GDD-prosessi menee näin: ensin luodaan strategia, sitten julkaistaan Launch Pad Website ja sen jälkeen alkaa jatkuva kehittäminen. Hyvin yksinkertaista.

Strategiavaihe on kestoltaan 1-2 viikkoa. Sinä aikana käydään läpi asiakkaan tarpeet, luodaan ostopersoonat ja heille ostopolut, asetetaan tavoite, tehdään kilpailija-analyysi, määritellään budjetti, tutkitaan hakusanat ja lopuksi dokumentoidaan löydökset.

Launch Pad Website on valmis sivusto, jossa on mukana kaikki tärkeimmät sivulla tarvittavat elementit. Ne on valittu toivelistasta, joka koostuu ideariihessä kirjatuista ”nice to have” ja ”must have” -elementeistä. Sivusto ei ole täydellinen, koska ei ole olemassa täydellistä sivustoa. Mutta silti se on heti avautuessaan oleellisesti parempi kuin vanha sivusto. Launch Pad Website on valmis noin 4-6 viikon kuluttua GDD-prosessin aloituksesta.

JATKUVA KEHITTÄMINEN

Jatkuvan kehittäminen tapahtuu kaavalla: suunnittele, toteuta, opi ja siirrä käytäntöön. Suunnittelussa analysoidaan dataa, määritellään nykytila ja ideoidaan seuraavia askeleita. Sen jälkeen toteutetaan parhaat ideat. Analysoinnin tuloksista opitaan ja lopuksi tehdään suositukset ja siirretään opitut asiat prosessiin osallistuvalle ryhmälle.

Mihin asioihin jatkuvassa kehittämisessä paneudutaan? Tärkeimmät asiat listalla ovat yleisö, eli he, joille sivusto on suunniteltu sekä arvo, minkä sivusto tuottaa kohderyhmälleen. Käytettävyys ja tiedon löytyminen sivustolta sekä kohtauspisteiden (konversio) optimointi on jo itsestäänselvyys. Muita tärkeitä jatkuvan kehittämisen kohteita ovat: sivuston kyky sitouttaa yleisöä, personoitu ja arvoa tuottava sisältö sekä suosittelijoiden huomioiminen.

GDD-prosessi mahdollistaa sivuston julkaisemisen nopeasti ja jatkuva kehittäminen datan avulla luo käyttäjäkokemuksen, joka takaa huipputulokset. Kuten koiranpentu, ei GDD-prosessilla toteutettu sivustokaan pysy kuosissa ilman huolenpitoa. Maailman muuttuu koko ajan. Siksi webbisivutkaan eivät saa jämähtää paikoilleen. Sivustoa kannattaa ruokkia hyvällä sisällöllä, virikkeillä ja lukijoita innostavalla ja kouluttavalla materiaalilla.

Hyvin koulutettuna koiranpennusta kasvaa uskollinen, rakas ja iloa tuottava valpas vahti. Jatkuvasti kehittyvä webbisivusto on aina ajan tasalla ja toimii yrityksen väsymättömänä 24/7 myyntiedustajana. Kummastakaan ei haluaisi enää luopua.

Koiranpentu nimeltä GDD on tullut jäädäkseen.

 

 

Leila Koistinen

Tämän blogin kirjoitti Leila Koistinen »

Customer Success Manager. Helping our HubSpot customers to get maximum value out of the software.

Oliko kirjoitus inspiroiva ja hyödyllinen?

Lähetä, jaa, tykkää tai twiittaa se eteenpäin!

 

Kiinnostaako Inbound-markkinointi?

Liity postituslistallemme. Saat vinkit ja ideat suoraan sähköpostiisi.

Tutustu meihin

Olisiko aika käynnistää
keskustelut? 

Ota yhteyttä asiantuntijaan